tisdag 1 november 2011

Slutspurten!

Och så blev det november och vintertid eller är det normaltid nu? I vilket fall som helst så har mörkret sänkt sig över Åselstad och klockan är bara 17.00. Jag är ju en person som tycker om det där med årstider och jag tycker till och med att det är mysigt med mörkret.
Slutspurt ja! Nu börjar det verkligen kännas att det börjar närma sig nedkomst för vår lilla sladdis. Jag är nu i vecka 35 och på nått sätt känns det som det har gått fort hit. I graviditetskalendern på Gravid.se kan man läsa om vecka 35:
"Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen."

Ok.....ont i ryggen/bäckenet har jag ju haft mer eller mindre sedan vecka 12 ungefär så det är inget nytt, men ärligt....nu börjar det verkligen bli jobbigt. Använder stödbälte, det är nog räddingen. Idag har jag dessutom allvarligt börjat fundera på det där sjukgymnasten sa om kryckor, men, men....jag är inte orörlig i alla fall.
Igår var jag hos barnmorskan och magen hade växt rejält sedan sist, bebisen ligger med huvudet neråt, men högt upp....det känns :-) får mig en del sparkar på revbenen. Samtidigt känns det att den bökar runt nere i ljumsktrakten. Men det är väl inte konstigt, den börjar ju bli stor nu: "Ditt barn är omkring 33 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,6 kg." (gravid.se)
Men, men mina tidigare ungar har ju vägt runt 4 kg så det är ju bara drygt hälften än....
Vid nästa besök hos barnmorskan ska vi prata om hur jag vill ha förlossningen......enkelt tycker jag: Snabbt och smärtfritt! Vad mer finns att diskutera ;-)
Kanske börjar bli dax att förbereda lite annat också....barnvagnen är beställd, det ska letas fram skötbord och säng och inhandlas kläder. Kläder har jag köpt lite, men känner mig lite ringrostig...vilken storlek ska man ha? 50 är ju den minsta om man inte får en prematur alltså, mina tidigare barn har varit 54 och 56 cm när de fötts.....de har alltså haft stl. 50 i c:a 1 vecka sedan har det varit 56 som gällt. Ja, ja det ordnar sig säkert. Några kläder har jag i alla fall köpt. Bland annat den här söta fleeceoverallen som jag inte kunde motstå....något måste ju bebisen ha när den ska åka hem i mitten av december!
Nog med bebisprat.....ha det bra till vi hörs nästa gång!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar