lördag 26 februari 2011

Är lite upprörd....


Jag har en förmåga att bli upprörd över en del till synes oviktiga saker ibland. Som det här till exempel....

Vi lyxade till med lite hämtmat idag och barnen ville då ha mat från Mc Donalds (förstås). Jag körde förbi luckan och gjorde min beställning, betalade och fick det jag skulle ha, en Big Mc & Co (naturell) och en Happy Meal. Frid och fröjd!

Väl hemma packar yngste sonen upp sina saker och tycker att leksaken ser konstig ut, vi öppnar och ser då att det är en "Hello Kitty"- leksak......nej, fy vad tråkigt , den vill jag INTE ha, deklarerar sonen tydligt.
Av kartongen, som maten kom i, att döma finns det även "BAKUGAN"-leksaker att få. DEN hade han gärna velat ha!
Då undrar jag VARFÖR FRÅGAR DE INTE VILKEN LEKSAK BARNET VILL HA? Jag har förstått att det finns en policy inom Mc Donalds om att man inte får fråga kunden om pojk- respektive flickleksak.......MEN MAN KAN VÄL FRÅGA VILKEN LEKSAK BARNET VILL HA? Det finns väl inget som stöter ihop något genusperspektiv att ställa frågan så. Till och med jag är ju så smart att jag fattar att det finns pojkar som gillar Hello Kitty och vise versa. Och om det nu är så känsligt att fråga, varför envisas de med att ha olika leksaker?

Jag vet, egentligen borde man ju helt enkelt bara sluta handla där.....men det är ju lite mysigt någon gång ibland.
Nästa gång måste jag komma ihåg att fråga dem om de har olika leksaker!



That´s all for now!
Kram Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar