torsdag 12 november 2009

Låt mig presentera mitt alter ego Majken med bajken!


Majken med bajken....vem är det? Visst det måste väl finnas nån förklaring, men jag vet inte riktigt hur det kom sig att hon blev så populär som hon blev.
Vi har under några år använt oss av söndagskolsmaterialet "Välkommen till söndagsskoaln" i Korskyrkan - Norrköping. De första terminerna utspelas på ett bibliotek, men sedan flyttas handlingen till en tidningsredaktion och där jobbar Foto Lena, Redaktör Olsson och Majken med bajken. Majken beskrivs som lite vimsig och kanske lite udda och hon pratar bred dialekt....i mitt fall ligger ju östgöskan närmast så det var ju bara att bre på. Det var när vi i en "barnruta" i en gudstjänst ville presentera den nya miljön och de nya karaktärerna som hon dökn upp första gången. Sedan dess har hon blivit ett kärt återkommande inslag i flera av våra "barnrutor", Äventyrssamlingar och Familjegudstjänster. Med sin lite tokiga framtoning, sina framfusiga frågor och galna upptåg har hon inte bara vunnit barnens hjärtan utan kanske framförallt de vuxna.
Jag tycker det är svårt att förklara vad jag "får allt ifrån" (den frågan får jag ibland). Majken bara finns där...och, om sanningnen ska fram,är det oftast väldigt improviserat. Visst finns det en tanke bakom och en sorts röd tråd framför allt när det ska vara en dialog men vår ungdoms pastor , men i Majkens kläder kan allt hända!

Givetvis har vi ju använt söndagsskolsmaterialet och vi har kört de skrivna dramana som finns och där är ju Majken också med, men hon lever ett "eget" liv också.

Majken har blivit en kär vän även för mig och jag är väldigt glad att jag kan vara med och sprida glädje till alla åldrar. Det är svårt att beskriva Majken, hon måste upplevas.......

2 kommentarer:

  1. yes majken. Nu kan vi köra äventyret via webben! Du år så bra karin!

    SvaraRadera
  2. Vi kör på samma koncept i vår söndagsskola :D
    Oftast får pappa spela Majken och jag alla andra roller ;)

    SvaraRadera